Alleen maar een orgaan?

Je zou kunnen zeggen dat onze huid het grootste orgaan is. Een rekbaar pantser dat ervoor zorgt dat vloeistoffen gecontroleerd ons lichaam kunnen verlaten. Ook kun je zeggen dat onze huid deel is van ons immuunsysteem door ziekteverwekkers buiten de deur te houden. Maar dan gaan we aan iets belangrijks voorbij. Onze huid heeft ook een psychische functie, want het heeft veel met zelfexpressie te maken.

Dankzij een gave huid kunnen we met zelfvertrouwen ons leven leiden en tonen we aan de wereld dat we gezond zijn. In geval van huidproblemen dwingt de huid ons kwetsbaarheid te ervaren en na te denken wat er nog meer verstoord is in ons lichaam. Onze huidkwaliteit heeft een grote invloed op ons welbevinden.

Opbouw van de huid

De huid bestaat uit drie onderdelen: de opperhuid, lederhuid en de onderhuid. De lederhuid bevat structurele draagbalken die bestaan uit collageen. Denk aan de betonnen fundering waarop de muren (huidcellen) worden gebouwd. Het aanwezige elastine is een soort rubber dat de verbindingen flexibel maakt zodat je huid tegen een stootje kan. Daartussen bevindt zich hyaluronzuur dat in staat is om als een spons heel veel vocht op te nemen, zodat we niet uitdrogen. In de opperhuid worden keratine, melanine en ceramide gevormd. Keratine wordt ook wel de ‘bakstenen’ genoemd die de huid sterk houden. Ceramide is te vergelijken met de mortel tussen de stenen. Hiertussen bevindt zich melanine, het pigment dat berscherming tegen UV-straling en -beschadiging biedt.

 

Rimpels tegengaan

Rimpels zijn verzwakkingen in de huidstructuur, vergelijkbaar met scheurtjes in droge aarde. Om dit tegen te gaan, moeten we ons op de lederhuid richten en deze versterken. Hierbij een aantal tips om dit te doen:

  1. Gebruik een natuurlijke crème mét zonfactor! De meest verouderende factor voor de huid is zonlicht. Ga je een dagje de zon in? Zeker doen, maar ga niet uren bakken. Wat zonlicht doet, is de elastineverbindingen verzwakken, zodat het collageen inzakt en rimpels veroorzaakt worden. Leg maar eens een elastiekje enkele dagen in de zon en je ziet wat er gebeurt. Een crème met zonnefactor kun je ook pas gebruiken na een half uurtje zonnen. Dan heeft de vitamine D-opname al plaatsgevonden en kun je met gerust hart smeren.
  2. Gebruik collageen. Collageen is een lijmachtig eiwit en te vergelijken met taai rubber. Viscollageen wordt gezien als de beste collageenvorm wat betreft opname en werkzaamheid. Je kunt collageen dagelijks gebruiken om je huid te verrrijken.
  3. Gebruik vitamine C. Deze vitamine helpt de collageenvezels aan elkaar te bevestigen en helpt schade te voorkomen aan alle huidlagen.
  4. Drink regelmatig bottenbouillon. Beenmerg is rijk aan eiwitten zoals collageen en glutamine. Glutamine is weer de bouwsteen voor hyaluronzuur en elastine. Wist je dat de darmcellen grotendeels uit glutamine bestaan en ook hun energie uit glutamine halen? Zelfs het darmslijmvlies is uit dit eiwit gemaakt en ook kraakbeen wordt ervan gemaakt. Daarom zijn darmproblemen vaak ook huidproblemen (en kraakbeenproblemen).
  5. Drink brandnetelthee. Brandnetels bevatten een hoge hoeveelheid silicium en dit stimuleert de cellen die keratine produceren. Ook heermoes is een rijke bron van silicium. Trouwens, wist je dat keratine ook het hoofdbestanddeel is van nagels en je haar?

Bron: ForYou