Oplossingen bij restless legs

Rusteloze benen zijn geen feest. Wanneer je probeert te slapen, voelt het alsof er een mierenkolonie door je benen loopt. Prikkels, steken of kriebelen maken dat je een onbedwingbare drang krijgt om je benen te bewegen. Naast het feit dat de klachten zeer onprettig zijn is het ook nog een aanslag op je slaap.

Waarom restless legs?

De reden waarom je restless legs ervaart is omdat de zenuwen in je benen worden geactiveerd of geprikkeld door iets. Heel vervelend, je kunt nachtenlang wakker liggen. Soms is het erfelijk, maar dat is niet het hele verhaal. Erfelijkheid wil zeggen dat je er gevoelig voor bent. Je hebt er een soort schakelaar (gen) voor die aan en uit kan. Maar wat zet de schakelaar dan ook echt aan? Een aantal oorzaken is mogelijk.

Hoog bloedsuiker

De eerste oorzaak is dat je bloedsuiker mogelijk te hoog is. Dat is niet zeldzaam, zo’n 60% van de bevolking heeft te maken met de voorloper van diabetes, insulineresistentie genaamd. Dat komt voornamelijk omdat we meer koolhydraten (suikers) eten dan we kunnen verbranden. Brood, rijst, aardappelen, zuivel en tussendoortjes verhogen de bloedsuikerspiegel continue. Suiker veroorzaakt in hoge mate schade aan de zenuwen en bloedvaten. Deze kunnen vervolgens problemen geven. Probeer maar eens een maand geen tussendoortjes te eten en de koolhydraatinname te verlagen.

Magnesiumtekort

De tweede – en waarschijnlijkere – oorzaak is een magnesiumtekort. Magnesium regelt de mate waarin prikkels worden doorgegeven. Als er een magnesiumtekort optreedt, kunnen de prikkels niet meer geremd worden en dit kan leiden tot de klachten. Heel veel mensen hebben een magnesiumtekort, maar niet iedereen krijgt restless legs. Een magnesiumtekort uit zich in moeheid, gespannen schouders, moeilijk tegen stress kunnen en zin hebben in zoet. Klinkt dit bekend? Probeer maar eens 400-600 milligram magnesiumcitraat per dag en mogelijk ben je van de klachten af.

IJzertekort

De derde en meest voorkomende oorzaak is een ijzertekort. IJzer is erg belangrijk voor zuurstof en daarmee vetverbranding. Een ijzertekort kan je vetverbranding remmen. De lever krijgt vervolgens een hoop vet binnen waar het niets mee kan en heeft geen kans meer om B-vitamines te activeren. De B-vitamines heb je nodig omdat ze je beschermen tegen ‘kortsluiting’: prikkels die buiten de zenuwbanen treden. IJzer kun je snel kwijtraken door de maandelijkse cyclus, een verwonding of een tekort aan weer andere voedingsmiddelen zoals vitamines B12 en C.

IJzer aanvullen

Hoe kun je ijzer innemen? Een viervoudige aanpak is optimaal en geeft het beste effect. Een liposomale vorm van ijzer is de meest veilige vorm qua opname. Liposomaal wil zeggen dat er een vettige laag omheen zit die ijzer in je cellen brengt. Daarnaast gebruik je een homeopathisch celzout (nummer 3) die ijzer als een bodyguard snel in de cellen loodst. Aanvullend gebruik je vitamine C als ascorbaatvorm en vitamine B12 in de actieve vormen zodat je voortaan wel voldoende ijzer uit voeding binnenkrijgt. Biefstuk van bijvoorbeeld hertenvlees is de rijkste vorm van ijzer uit voeding. Neem de supplementen niet in met koffie of thee, want dat remt de ijzeropname weer.

Probleem oplossen

Als je deze stappen hebt doorlopen is de kans groot dat je het probleem hebt opgelost. Kom gerust langs bij De Rode Pilaren voor meer advies. Veel succes!

Bron: For You