Huidveroudering door de overgang – Helpen supplementen?

Iedereen krijgt op een zekere leeftijd last van eerste tekenen van huidveroudering. Het is onvermijdelijk en hoort nu eenmaal bij ouder worden. De snelheid en de mate waarmee de huid verouderd, wordt bepaald door erfelijke en uitwendige factoren. Welke veranderingen treden op en welke invloed heeft de overgang hierop? En misschien wel belangrijker: hoe kan je kenmerken van huidveroudering in de overgang tegengaan?

Wat is huidveroudering? En vanaf welke leeftijd begint het?

Huidveroudering kan al na de leeftijd van 25 jaar ontstaan. De huid wordt slapper door verlies van volume en er ontstaan fijne lijntjes en rimpels in de huid. Huidveroudering is zowel op het gezicht, als in de hals, handen en de rest van het lichaam te zien.

Fijne rimpeltjes ontstaan op het gezicht zijn vaak het eerst te zien in de ooghoeken, ook wel lachrimpels of kraaienpootjes genoemd. Ook in de wangen en bij de wond kunnen lijnen ontstaan. Door fronsen kunnen horizontale lijnen in het voorhoofd ontstaan en verticale lijntjes tussen de wenkbrauwen. Deze tekenen van huidveroudering gaan vaak gepaard met volumeverlies en elasticiteit.

Volumeverlies is is te zien in een verslapte huid, contourverlies en hangende huid. Het afnemen van volume in het gezicht kan het uiterlijk veranderen.

Verlies van dichtheid komt het meest voor bij vrouwen na de menopauze en manifesteert zich aan de oppervlakte als een dunnere, brozere huid.

De overgang (menopauze) en huidveroudering – Wat heeft dat met elkaar te maken?

Tijdens de overgang neemt de productie van het hormoon oestrogeen sterk af. Hierdoor wordt de huid droger en dunner, omdat je huid minder goed vocht kan vasthouden. Daarnaast nemen de structuureiwitten elastine en collageen aanzienlijk af. Deze zijn verantwoordelijk voor de elasticiteit van de huid. Vooral in de eerste jaren na de menopauze neemt het collageen sterk af, waardoor rimpels ontstaan. Door oestrogeenafname (het vrouwelijke hormoon), krijgen mannelijke hormonen meer de overhand, waardoor je last kunt krijgen van puistjes.

Deze gevolgen voor de huid van het oestrogeenverlies komen bovenop het natuurlijke verouderingsproces. Want vanaf ongeveer je 30e jaar is dat proces al bezig en neemt bijvoorbeeld het collageengehalte al jaarlijks af in de huid.”

Verschil in veroudering in verschillende huidlagen

Waar veroudering van de huid het eerst is te zien, verschilt per persoon. Maar veroudering ontstaat in verschillende lagen van de huid, zowel de opperhuid, als de lederhuid en onderhuidse huidlagen.

Opperhuidlagen
Wanneer je in de overgang komt, gaan cellen in de huid minder snel vernieuwen. Door een trage celvernieuwing en de afname van lipide in de opperhuidlagen, wordt de huid sneller ruw en droog. Wanneer de bovenste huidlaag veroudert is deze gevoeliger voor UV-schade. De huid kan minder goed genezen na blootstelling aan de zon. Daarnaast is de huid minder immuun tegen huidinfecties en genezen wondjes minder snel.

Afname van collageen in lederhuid
Vanaf de leeftijd van 25 jaar neemt ons lichaamseigen collageen af. De structuur van de huid wordt aangetast en er kunnen zich rimpels vormen. De huid is minder elastisch en kan daardoor sneller beschadigd raken en haarvaten worden minder doorbloed. Minder doorbloeding betekent een minder efficiënte afgifte van voedingsstoffen en zuurstof, waardoor de huid de jonge roze gloed verliest.

Onderhuidse huidlagen
In de diepere lagen wordt minder vet opgeslagen in de huidlagen. Zo ontstaat volumeverlies in de huid, dit leidt tot diepe rimpels, holle wangen en slechte wondgenezing.

Wat heeft invloed op huidveroudering?

Is koffie goed of juist slecht voor de huid?

Eén van de eigenschappen van cafeïne in koffie is dat het vocht opneemt, het zou de huid dus kunnen uitdrogen. In praktijk valt dit gelukkig mee. Zolang je elke dag niet meer dan 3 a 4 kopjes koffie drinkt is de hoeveelheid cafeïne die je binnenkrijgt niet zo hoog dat het uitdroging kan veroorzaken. Geniet dus van je koffie, maar met mate.

Koffie is daarnaast een bron voor antioxidanten, deze beschermen de cellen en weefsels in onze huid tegen allerlei kwalen.

Hoe schadelijk is de zonnebank?

UV-stralen die de huid binnendringen, kunnen het bindweefsel beschadigen en de collageen en elastine in de huid aantasten. Door blootstelling aan zonlicht gaan pigmentcellen meer pigment aanmaken om de huid te beschermen, waardoor ouderdomsvlekken ontstaan.

Welke voeding speelt een rol?

Een gezond voedingspatroon heeft een grote invloed op de huid. Zo speelt vitamine A (retinol) als antioxidant een grote rol in bescherming tegen vrije radicalen, die mede verantwoordelijk zijn voor huidveroudering. Vitamine A vind je in vlees, vis, melk(producten), ei en pro-vitamine A in wortel, pompoen en groene bladgroentes)

B-vitamines zijn water oplosbaar en hebben daarmee een positieve werking op de vocht regulatie in de huid. Zo helpen ze bij de vermindering van rimpels en beschermen ze de huid tegen de schadelijke effecten van UV-straling.

Vitamine C (ascorbinezuur) ondersteunt de werking collageen en beschermt als antioxidant tegen huidschade.

Roken en alcohol

Door regelmatig alcohol te drinken droogt je huid flink uit. Alcohol onttrekt vocht, waardoor de huid geen vitamines en mineralen kan opnemen en meer tijd nodig heeft om te herstellen. Bovendien wordt de productie van collageen verminderd.

Kan je huidveroudering tegengaan? Of wat helpt?

Vanaf onze 25ste neemt ons lichaamseigen collageen af. De structuur van de huid wordt aangetast en rimpels ontstaan De huid is minder elastisch en kan daardoor sneller beschadigd raken en haarvaten worden minder doorbloed. Minder doorbloeding betekent een minder efficiënte afgifte van voedingsstoffen en zuurstof, waardoor de huid de jonge roze gloed verliest.

De hydratatie van onze huid is mede afhankelijk van de hoeveelheid collageen. Collageen bindt namelijk water. Hoe meer collageen ons lichaam bevat, hoe meer water het vasthoudt. En een goed gehydrateerd lichaam blijft langer soepel en jong.

Gelukkig kun je je lichaamseigen collageen aanvullen. Gebruik daarvoor collageen van vis, deze komt in structuur het meest overeen met menselijk collageen. Daarnaast wordt gehydrolyseerde collageen sneller opgenomen in het lichaam. Het collageen is enzymatisch afgebroken en opgesplitst in kleine ketens aminozuren. Zo wordt collageen sneller en effectiever door je lichaam opgenomen.

Kan de verouderde huid herstellen?

Als de huid begint te verouderen, proberen we vaak zoveel mogelijk maatregelen te nemen om dit proces tegen te gaan. Door te stoppen met roken, alcohol en overmatig zonnen kun je het iets verminderen. Net als het innemen van vitamine C en antioxidanten in groente en fruit. Maar het proces tegengaan kan niet, omdat het een natuurlijk proces is en lichaamseigen collageen elk jaar met zo’n 1% afneemt.

Door dagelijks collageen te gebruiken, kun je het natuurlijke verouderingsproces van de huid tegengaan. Vitamine C draagt op zijn beurt weer bij aan de werking van collageen. Daarnaast speelt hyaluronzuur een grote rol voor de huid.

Wat zijn de beste supplementen en vitamines tegen huidveroudering?

Er zijn geen wondermiddeltjes als tabletten of een crème die rimpels laat verdwijnen. Wat wel kan helpen is het voeden van je huid van binnenuit.

Visolie bevat omega 3-vetzuren: docosahexaeenzuur (DHA) en Eicosa-pentaeenzuur (EPA). EPA heeft een bewezen effect op de huid en een belangrijke rol in het anti-verouderingsproces. Zonlicht veroudert de huid, maar EPA kan dit proces remmen. Bovendien dragen deze goede vetzuren bij aan de hydratatie van de huid en verminderen ze ontstekingen die kunnen zorgen voor hyperpigmentatie, oneffen huid, acne en psoriasis.

Ook spelen vitamines een belangrijke rol tegen huidveroudering. Vitamine C draagt bijvoorbeeld bij aan de werking van collageen dat structuur geeft aan de huid. Daarnaast is vitamine C (naast vitamine E) een antioxidant die vrije radicalen tegengaan, vrije radicalen zijn agressieve stoffen die de cellen en weefsels in de huid kunnen beschadigen. Antioxidanten zijn te vinden in groenten als broccoli, boerenkool, bieten, tomaten, en fruit als zwarte bessen, frambozen, aardbeien en rode bessen.

Bron: Viscollageen.nl